lunes, 22 de abril de 2013

Bones pràctiques d'aula "L'HORTET"


Pràctica d’aula: L’HORTET:




L’aula de les llimones, un grup d’infants de 2/3 anys, té a la seva disposició una petita safata de terra on hi sembren diferents productes: tomàtigues, pebres, freses, lletugues... la safata està situada en el seu propi pati i la mantenen durant cada dia, on hi ha diferents infants encarregats de regar-la. A l’infant li agrada ser protagonista del que fa, per tant el motiva a fer-ho i mostrar-ho als altres.
Tot els infants d’una manera o l’altra participen en el seu manteniment i no hi ha cap infant que no pugui col·laborar, si és perquè ell no vol.

Aquesta activitat va motivar molt als infants des del primer moment que van saber que es duria a terme, així com el centre o almenys els tutors implicats estan molt partíceps amb la pràctica i tenen altres pràctiques o activitats de futur relacionades amb aquesta, com fer un gelat amb les freses, i menjar-se les tomàtigues amb un pa amb oli.

En un primer moment dintre de l’aula vam sembrar unes mongetes dins uns tassons i després dins una petita pastera de plàstic. El fet que els infants cada matí havien de regar les mongetes o només pel simple fet d’anar a mirar si havien crescut o no, ja era un fet que els hi agradava molt i estaven molt partíceps.
Abans de sembrar en el nostre hort, el mestre va demanar a les famílies i als infants que col·laboressin portant algunes eines pel dia que sembraríem.  El fet d’implicar als infants des del primer moment, fent-los conscients que havien de portar les eines, és un aspecte molt important perquè ja els dona una petita responsabilitat i ells ho volen fer i els motiva a seguir amb la idea.
També aquesta activitat ajuda en la interacció entre els infants, és un espai per compartir experiències, vivències i sentiments que ajuda en el vincle entre els mateixos infants i amb el professor. Fa que el grup es cohesioni més i es formi més la identitat de grup.

Un altre punt que vull destacar com a bona pràctica d’aquesta activitat és el fet d’implicar a les famílies des del primer moment. Per tant s’estableix una millor comunicació entre escola/família i ajuda en les relacions i les implica en el desenvolupament del seu fill. També aquesta activitat per tant és  una manera de intercanviar informació a les agendes, una altra activitat que es comenta entre l’infant i el mestre dintre de l’aula i ajuda en la comunicació, així com treballar el llenguatge oral.

Pel que fa a les competències d’aquesta entrada he decidit posar la 1.2 i la 4. Penso que són dues competències que estan relacionades i que es posen de manifest a l’hora de descriure bones pràctiques. Amb l’anàlisi d’aquesta bona pràctica, puc reflexionar al voltant de la bona actuació professional que es du a terme per part del mestre, i aquesta actuació està estretament relacionada amb les activitats que es duen a terme al voltant de la bona pràctica i que ajuda en els processos d’ensenyament/aprenentatge. Per tant també podem veure quin és l’efecte de pensar i reflexionar al voltant de bones pràctiques i com aquestes, poden ajudar al desenvolupament dels infants en el procés d’ensenyament/aprenentatge. 

2 comentarios:

  1. Hola Pau!
    La pràctica que has penjat penso que és molt enriquidora pels infants, perquè mitjançant l'hort els infants fomenten la seva autonomia, comencen a tenir responsabilitats per haver de cuidar-ho dia a dia, tenen l'oportunitat de compartir l'experiència amb els altres infants de l'aula, i sobretot, els posa en contacte amb la natura.
    El fet de després poder-se menjar el que ells mateixos cultiven, és una bona manera d'atreure l'interès i la motivació dels infants.
    A la meva escoleta, no tenc l'oportunitat de tenir planters i/o hort, i per tant, ho hem proposat com a millora, així que tu que pots aprofiteu al màxim.

    ResponderEliminar
  2. Bones Pau!

    La veritat que la pràctica de l'hort escolar està molt de moda, i crec que és una manera molt positiva de fomentar el coneixement i el consum d'aliments ecològics entre els nostres infants. També ajuda a conscienciar de la importància del contacte amb la natura i que apreciïn la feina dels agricultors.
    Altres aspectes que es treballen a través de l'hort: l'adquisició de comportaments responsables, descobrir usos i tècniques agrícoles, participació activa i grupal, etc.
    L'aprofitament dels aliments cultivats per després preparar menjars, és una pràctica molt adequada per treballar l'alimentació saludable.
    Estaria bé convidar a les famílies a ajudar a tenir cura de l'hort, així com convidar-los després a tastar els aliments cultivats. Seria una bona forma de interacció i cooperació de les famílies.
    A la meva escoleta no tenim hort escolar, però si una zona que seria possible fer-ne un, crec que faré una proposta a l'equip educatiu, a veure que els hi pareix.

    Gracis per compartir aquesta bona pràctica!

    ResponderEliminar