L’aula de les
llimones, un grup d’infants de 2/3 anys, té a la seva disposició una petita
safata de terra on hi sembren diferents productes: tomàtigues, pebres, freses,
lletugues... la safata està situada en el seu propi pati i la mantenen durant
cada dia, on hi ha diferents infants encarregats de regar-la. A l’infant li
agrada ser protagonista del que fa, per tant el motiva a fer-ho i mostrar-ho
als altres.
Tot els infants
d’una manera o l’altra participen en el seu manteniment i no hi ha cap infant
que no pugui col·laborar, si és perquè ell no vol.
Aquesta activitat
va motivar molt als infants des del primer moment que van saber que es duria a
terme, així com el centre o almenys els tutors implicats estan molt partíceps
amb la pràctica i tenen altres pràctiques o activitats de futur relacionades
amb aquesta, com fer un gelat amb les freses, i menjar-se les tomàtigues amb un
pa amb oli.
En un primer moment dintre de l’aula vam
sembrar unes mongetes dins uns tassons i després dins una petita pastera de
plàstic. El fet que els infants cada matí havien de regar les mongetes o només
pel simple fet d’anar a mirar si havien crescut o no, ja era un fet que els hi
agradava molt i estaven molt partíceps.
Abans de sembrar en
el nostre hort, el mestre va demanar a les famílies i als infants que col·laboressin
portant algunes eines pel dia que sembraríem.
El fet d’implicar als infants des del primer moment, fent-los conscients
que havien de portar les eines, és un aspecte molt important perquè ja els dona
una petita responsabilitat i ells ho volen fer i els motiva a seguir amb la
idea.
També aquesta
activitat ajuda en la interacció entre els infants, és un espai per compartir
experiències, vivències i sentiments que ajuda en el vincle entre els mateixos
infants i amb el professor. Fa que el grup es cohesioni més i es formi més la
identitat de grup.
Un altre punt que
vull destacar com a bona pràctica d’aquesta activitat és el fet d’implicar a
les famílies des del primer moment. Per tant s’estableix una millor comunicació
entre escola/família i ajuda en les relacions i les implica en el
desenvolupament del seu fill. També aquesta activitat per tant és una manera de intercanviar informació a les
agendes, una altra activitat que es comenta entre l’infant i el mestre dintre
de l’aula i ajuda en la comunicació, així com treballar el llenguatge oral.
Pel que fa a les
competències d’aquesta entrada he decidit posar la 1.2 i la 4. Penso que són
dues competències que estan relacionades i que es posen de manifest a l’hora de
descriure bones pràctiques. Amb l’anàlisi d’aquesta bona pràctica, puc
reflexionar al voltant de la bona actuació professional que es du a terme per
part del mestre, i aquesta actuació està estretament relacionada amb les
activitats que es duen a terme al voltant de la bona pràctica i que ajuda en
els processos d’ensenyament/aprenentatge. Per tant també podem veure quin és
l’efecte de pensar i reflexionar al voltant de bones pràctiques i com aquestes,
poden ajudar al desenvolupament dels infants en el procés
d’ensenyament/aprenentatge.
Hola Pau!
ResponderEliminarLa pràctica que has penjat penso que és molt enriquidora pels infants, perquè mitjançant l'hort els infants fomenten la seva autonomia, comencen a tenir responsabilitats per haver de cuidar-ho dia a dia, tenen l'oportunitat de compartir l'experiència amb els altres infants de l'aula, i sobretot, els posa en contacte amb la natura.
El fet de després poder-se menjar el que ells mateixos cultiven, és una bona manera d'atreure l'interès i la motivació dels infants.
A la meva escoleta, no tenc l'oportunitat de tenir planters i/o hort, i per tant, ho hem proposat com a millora, així que tu que pots aprofiteu al màxim.
Bones Pau!
ResponderEliminarLa veritat que la pràctica de l'hort escolar està molt de moda, i crec que és una manera molt positiva de fomentar el coneixement i el consum d'aliments ecològics entre els nostres infants. També ajuda a conscienciar de la importància del contacte amb la natura i que apreciïn la feina dels agricultors.
Altres aspectes que es treballen a través de l'hort: l'adquisició de comportaments responsables, descobrir usos i tècniques agrícoles, participació activa i grupal, etc.
L'aprofitament dels aliments cultivats per després preparar menjars, és una pràctica molt adequada per treballar l'alimentació saludable.
Estaria bé convidar a les famílies a ajudar a tenir cura de l'hort, així com convidar-los després a tastar els aliments cultivats. Seria una bona forma de interacció i cooperació de les famílies.
A la meva escoleta no tenim hort escolar, però si una zona que seria possible fer-ne un, crec que faré una proposta a l'equip educatiu, a veure que els hi pareix.
Gracis per compartir aquesta bona pràctica!