lunes, 22 de abril de 2013

Comparació de jornades escolars


COMPARACIÓ DE JORNADES ENTRE ESCOLES

En aquesta reflexió compararé 4 escoles diferents. Na Burgesa, Gianni Rodari, Taperons i la meva, l’escoleta Toninaina.
Per tal d’estructurar la reflexió passaré a identificar algunes característiques o aspectes positius que m’han cridat l’atenció de cada escoleta:

NA BURGESA: molta comunicació amb les famílies. Cada mes fan un projecte nou on s’inclouen activitats plàstiques i amb materials naturals, berenen de fruita, iogurts, panets...

TAPERONS: titella que s’empra pel bon dia “en Jordi”, que empren per treballar el llenguatge i cançons, així com introduir ritmes musicals que motiven molts els infants. Associa les fotos amb un símbol per cada infants (en aquest cas són instruments), fan una sortida per vora de l’escola, fan sessions de relaxació amb música, capça de les onomatopeies o les pràxies, un gran recurs per treballar la lingüística.

GIANNI RODARI: el bon dia on els infants identifiquen la seva fotografia amb un símbol, empren material natural i no estructurat, treballen amb parella educativa.

ESCOLETA TONINAINA: com treballen l’autonomia en tots els àmbits: higiene, berenar/dinar, vestir-se/desvestir-se. Es demana a l’infant amb que vol jugar, els ambients de treball: racons, psicomotricitat, safates, capça de les cançons.

Aquest són algunes de les coses que m’han cridat  l’atenció. Tot i això hi ha altres aspectes amb que no estic d’acord o que al igual que a la meva escoleta fan i penso que s’hauria de modificar o canviar. Un dels que més m’ha cridat l’atenció i que també pareix que també es dona a l’escola Taperons a Campos, és l’ús de juguetes de plàstic o massa estereotipades, motos en el pati, coxes de carreres,... aquest aspecte també el trobo a la meva escola i tot i que no les faria desaparèixer del tot, si que no són joguines que oferiria cada dia als infants i en aquestes dues escoles és així. Treballar amb materials naturals i no estructurats dona més possibilitats de joc, així com treballa molt la polisensorialitat i la creativitat i imaginació dels nens.

A l’hora d’introduir-ho a la meva escoleta alguns dels aspectes que m’han agradat o cridat l’atenció ho intentaria fer de la següent manera.
L’escoleta na Burgesa treballa per projectes i aquest és un punt que m’ha agrada molt. A la meva escola ja ho van intentar i no va funcionar, però tal volta va mancar intentar-ho una mica més. Penso que l’infant és qui ens ha de dir que vol conèixer o saber investigar al voltant de diversos temes d’investigació, es poden fer un gran ventall d’activitats que poden motivar molts els infants. A partir de les verbalitzacions que duc a terme amb els infants dins l’aula en el meu dia a dia, tendria que estar atent i veure que els motiva més que altres coses. Per exemple: els animals de la natura, els vaixells, els peixos, el bonbers... són alguns del temes que diàriament surten a l’aula i intentaria fer alguna proposta plàstica amb materials naturals o portar llibres al voltant de les temàtiques per veure a partir de l’interès i motivació dels infants, si cap la possibilitat de fer un projecte d’un parell de setmanes amb sessions quasi diàries al voltant del tema.
Un altre aspecte que m’ha agradat d’aquesta escoleta i amb el que ja estava d’acord és que cada dia berenen alguna cosa diferent: iogurts, fruita, panets,... en la meva escoleta cada dia mengen una tros de pa eixut d’oli, de tomàtiga  i molt menys trobaren formatge, jamon york o algun embotit i penso que no ha de ser així. Per intentar canviar aquest aspecte, ha de ser una decisió de centre o equip directiu ja que el berenar el preparen a l’escola, i per tal de conscienciar-se amb aquest aspecte i amb la col·laboració dels pares es podria mirar de variar el berenar. Es podria fer algun tipus de plafó o panell amb tots els infant i amb els dies de la setmana i el que hi ha per berenar aquell dia i que els mateixos infants siguin els que ho diguin que hi ha per aquell dia.
Un altre punt que m’agrada de l’escola Taperons, és que cada setmana surt a fer una volta per vora de l’escola, van pel camp o per la natura. La meva escoleta també està situada en una nova barriada i hi ha parcs i camp pel costat i es podria mirar de fer el mateix. Tal volta amb infants tan petits és una mica més perillós, però si són dos els educadors que van amb els infants i després d’un parell de vegades perquè els nens aprenguin a interioritzar els normes o aspectes que han de tenir en compte, com els cotxes o no travessar sense mirar, és possible que cada cop vagi millor i els infants gaudeixin de fer-ho.
També l’escola Taperons i la de Gianni Rodari a l’hora del bondia, tenen les fotografies dels infants i cada una s’associa amb un símbol. Penso que això serveix molt per treballar el llenguatge així com conèixer noves paraules sobre: instruments, vehicles, fruites, professions... La meva aula és la classe de les llimones, però manca de cap més fruita dins l’aula. També es podria associar cada infant amb un tipus de fruita o la preferida del nen i diferents colors, així també podríem dialogar amb els nens i treballar el llenguatge i la lingüística. He pensat que per introduir això dins la meva aula o parlaré amb el tutor i si em diu que li pareix bona idea cercaré diferents fruites i demanaré als infants si volem posar una fruita devora la seva fotografia i pintar-la d’un color, d’aquesta manera és molt possible que pugui introduir aquest aspecte, així com treballar més el llenguatge i paraules noves.

En definitiva, després de la comparació entre escoletes, amb les meves companyes amb el que més em vull quedar és: l’ús de materials naturals i no estructurats, la fruita i el iogurt a l’hora del berenar, els símbols associats amb les fotografies, el treball per projectes o al voltant de temes d’investigació i les sortides pel camp i la natura.

En quant a les competències que he apuntat en aquesta reflexió han estat: la 4.2 i la 1.4. Pel que fa a la competència 1.4, després de comparar diferent informació recollida de les practiques i rutines diàries de les meves companyes, he pogut observar que algunes de les activitats que faig en el meu dia a dia dins l’aula és poden millorar i optimitzar, com per exemple el bon dia i és una bona oportunitat per millorar-les. La competència 4.2 la he trobada apropiada posar-la perquè amb aquesta pràctica he comparat diferents rutines d’aula i m’ha servit per demanar-me que manca en la meva aula i pensar com ho podia introduir de la millor manera i el per què o quins avantatges em aportar a mi i als mateix temps als infants.

No hay comentarios:

Publicar un comentario