domingo, 21 de abril de 2013

Comparació d'observació d'aula


La meva observació d’aula, l’he comparada amb la meva companya Isa Gonzalez.
Per fer un recordatori de la meva observació, aquesta anava sobre la capça de les cançons i com n’Emilio l’emprava dins l’aula. Com emprava el diàleg per interaccionar amb els nens al voltant dels diferents temes, continguts, cançons, animals o objectes que podíem trobar dins la capça.
Per altra banda, l’observació de la meva companya és sobre un tema totalment diferent, sobre el canvi de bolquers. Sobre l’observació del canvi de bolquers m’ha cridat l’atenció i la cura, en què n’Isa ha descrit l’actuació de la seva tutora i com o duia a terme: “El va anar a cercar i el va agafar en braços d’una manera molt afectuosa, mentre li deia coses guapes com: Què has fet aquest cap de setmana? Has anat a jugar? Has vist a sa padrina? Etc. El va tombar damunt del llit de canvi i va a començar a cantar-li una cançó del bon dia: “Bon dia! Bon dia! Bon dia al dematí, la lluna s’amaga i el sol torna a sortir!” mentre que li anava llevant la roba per poder fer el canvi de bolquer. Tot això mentre mantenia la mirada amb el nin i prenia una actitud propera, amable, dolça...
L’altra part de l’observació, era que veuen que el nen porta la mateixa roba que portava el divendres i té escaldat la zona del cul i de més, degut a no haver tingut més cura per part dels pares. Davant aquesta situació, amb una actitud de respecte i per fer entendre a la mare que entre ells i l’escola han de tenir cura de l’infant, tot i que hi hagi altres problemes a casa, la mestra vol donar a entendre a la mare que és necessari per l’infant i pel seu benestar i seguretat.
Una vegada comparades les dues observacions, intento comparar les creences i fonaments teòrics que puc observar o analitzar.
En el cas de la meva observació, l’actuació de  n’Emilio es caracteritza més per provocar als infants una sèrie de conflictes cognitius que els fan pensar, per tant penso que la seva actuació, és la d’un mestre constructivista que associa aquests coneixements amb el fet o creença que creu, que les cançons són un recurs molt important per treballar amb nins petits i que aquests donen molt de joc per treballar un gran nombre de continguts i objectius a assolir.
Per altra banda, l’observació de la meva companya i l’actuació de la mestra, es centra molt en aquesta protecció i cura dels infants. Aquesta manera d’actuar es pot associar als coneixements teòrics, on ens diu com hem de fer el canvi de bolquers. Emprar una mirada cap a l’infant, tenir cura d’ell, ambient còmode, que sigui un moment tranquil sense preses,... però també si hem d’intentar analitzar o observar les creences que pot tenir la mestra podem pensar que creu que els nens són infants desprotegits, que necessiten la protecció dels adults i defensa que per a què un infant pugui aprendre i relacionar-se amb els altres s’ha de sentir bé amb ell mateix i amb l’entorn en el qual es desenvolupa.

En definitiva, i després de comparar aquestes dues observacions totalment diferents, em faig un gran nombre de preguntes i veig la dificultat que pot tenir observar o parlar sobre les creences que tenen els mestres i com aquestes afecten la seva actuació docent.
Per tal d’esbrinar o parlar d’una manera més directe amb el meu tutor o tutora al voltant de les seves creences i relacionar-ho amb els coneixements teòrics, penso que el més adequat és fer preguntes directes al voltant d’aquests temes, com per exemple:
  • -         Perquè has dut a terme aquesta actuació?
  • -          Era com es solucionaven per exemples els conflictes, quan tu anaves a escola?
  • -          I quan estudiaves quines diferències teòriques eren les més evidents?
  • -          Actualment has hagut de fer una modificació de les teves creences?
  • -          Què penses de la importància de fer una revisió sobre les creences?
  • -          Com afecten les creences a la pràctica educativa i l’actuació dins classe?
  • -          Has tingut algun tipus de conversa al voltant d’aquest tema amb altres companyes de feina?

Penso que el correcte és fer aquest tipus de preguntes més concretes i directes al voltant de les creences i relacionades amb els coneixements teòrics, d’aquesta manera en la conversa, ja es tracta directament el tema de les creences, que és el que ens interessa.

Sobre les competències que he etiquetat en aquesta entrada són les: 2.2, 4.2. La primera competència està íntimament relacionada amb la pràctica, ja que hem hagut de comparar dues observacions dins l’aula i identificar-hi les creences i coneixement teòrics, i la segona, penso que aquesta activitat ha tingut una sèrie de dificultats i he hagut de comparar tot una sèrie d’aspectes com les; creences, coneixements teòrics, fer preguntes, comparar dues observacions totalment diferents i he hagut de donar-lis sentit, per tant m’ha paraescut una bona competència a posar.



No hay comentarios:

Publicar un comentario