PROJECTE DE MILLORA: LA PSICOMOTRICITAT A TONINAINA
SABEU QUE ÉS LA PSICOMOTRICITAT?
"La práctica psicomotriz educativa y preventiva
es una práctica que acompaña las actividades lúdicas del niño. Está concebida como un itinerario de maduración que
favorece el paso del placer de actuar al placer de pensar y
permite que el niño se asegure frente a las angustias"
Bernard Aucouturier.
INTRODUCCIÓ:
Amb aquest
projecte, el que volem per una banda és millorar la pràctica educativa del
centre Toninaina, així com aprendre i ampliar els nostres coneixements. Com a
practicants el que cerquem es buscar respostes als nostres interrogants i
millorar la nostra manera d’actuar i intervenir en les pràctiques psicomotrius
amb els infants de cara al futur.
NECESSITATS SENTIDES AMB
AQUEST PROJECTE:
Aquest projecte de millora sorgeix de
les necessitats sentides com equip docent per ajudar als nens i nenes a:
- · Simbolitzar: representar una cosa que ha estat viscuda, a través del llenguatge, el moviment o diferents representacions.
- · Reassegurar: evocar les situacions viscudes que proporcionen benestar a nivell físic, psíquic o corporal.
- · Descentrar-se: crear distancies de les seves emocions i poder veure el món d’una forma més subjectiva.
FONAMENTACIÓ:
Les principals bases teòriques que
sustenten aquest projecte són: la metodologia d’Auccoturier en la
psicomotricitat 0-3, els aprenentatges realitzades en l’assignatura de
psicomotricitat i tot un recull de lectures, documents i vídeos al voltant de
la temàtica.
CONTEXT ON ES DESENVOLUPA:
Aquest projecte es du a terme dins el
mateix centre, i contem amb dues sales de pscimotricitat, una aula per la línia
de 1/2 i una altra per la línia de 2/3. L’espai està proveït de material
necessari per la sessió, tot i que manquen alguns materials rígids: com taulons
de fusta, espatlleres i plintons.
OBJECTIUS:
1-2 ANYS
-Incrementar progressivament la consciència de si mateix
i formar-se una imatge ajustada i positiva
a través del moviment, del joc, i de la interacció amb els altres.
2-3 ANYS
-Incrementar progressivament la consciència de si mateix
i formar-se una imatge ajustada i positiva
a través del moviment, del joc, i de la interacció amb els altres.
REPTES:
Amb aquest projecte pretenem
aconseguir tot una sèrie de canvis en l’estructura de la sessió, per tal de
millorar l’organització d’aquesta així com l’actuació del psicomotricista amb
una sèrie d’estratègies d’actuació.
El que pretenem és fer nostre aquest
projecte i per això la nostra tasca es planificar totes les sessions, proveir i
dissenyar l’espai, dur a terme les sessions de psico com a participants actius
i avaluar tot aquest procés, com a grup de practicants i també amb tot l’equip
docent del centre i els nostres tutors.
AUTOAPRENENTATGE I VIVÈNCIES:
Aquest
projecte ens permetrà dur a terme una acció educativa coherent, fent possible
un desenvolupament i un aprenentatge d’una certa continuïtat. Permetent a
l’hora compartir una tasca de millora entre practicants, docents i infants, el
que implica treballar en equip, discutir i arribar a acords. Pensem que la
qualitat del treball està en treballar cooperativament, parlant, analitzant i
revisant el que es fa, podent així millorar sessió a sessió.
CREENCES:
Amb aquesta entrada, he seleccionat les etiquetes 5.1 i 5.2. Mitjançant aquest projecte de millora el fet de pensar, planificar, avaluar i dur a terme les sessions ens fa estar en constant reflexió al voltant d'elles, per tal de millorar-les i fer-les més complexes i atractives pels infants. Per altra banda, també hem hagut de justificar i contextualitzar el projecte de millorar, així com fer un anàlisi de les necessitats sentides i els objectius ha assolir amb aquest projecte.
Les creences que
tenen els educadors sobre la infància, també aplicables en la pràctica
psicomotriu, pensem que es resumeixen en una
cita, que també compartim, de Bernard Aucouturier.
"Yo creo en el niño
Yo creo en la forma original de ser del
niño .
Yo creo en el educador que respeta esa originalidad y
que favorece su evolución.
Yo creo en el educador que coloca al niño en el
centro del dispositivo educativo.
Creer en el niño es, en primer lugar, ofrecerle el afecto,
la ternura y un marco de acción lo más regular posible , con el fin de
apoyar un sentimiento de seguridad, necesario para el
desarrollo de todas sus funciones"
(Bernard Aucouturier)
FAMÍLIES:
És tracta d’un
projecte intern del centre que no fa partícips de forma directa a les famílies,
ja que a qui va dirigit és els infants. No obstant, de forma indirecte els
pares si que veuen el que es fa en aquestes sessions mitjançant un muntatge
audiovisual i plafó realitzat per les practicant del centre.
PROPOSTES DE MILLORA:
Les propostes i
posteriors canvis que pensem que poden millorar la psicomotricitat a l’escola
Toninaina i les estratègies que hem dut a terme es poden ubicar en dos nivells;
un nivell organitzatiu i un nivell estructural de la sessió.
Les propostes i
canvis de millora que hem pensat que a l’escola Toninaina els podrien servir
per ajudar a l’infant a aconseguir els objectius proposats per l’escola són:
Hem introduït i
fer graelles d’avaluació que permeten, a través de l’observació, avaluar la freqüentació dels espais, relació amb els materials,
adults, companys, tipus de joc.
Som els
practicants qui muntem la sala i cada setmana fem propostes de millora per les
següents sessions.
Hem modificat
lleugerament alguns aspectes de l’estructura
de la sessió, com substituir algunes cançons per altres més adients, servir-nos
de recursos per captar la seva atenció com “unes ulleres per observar la sala
de psico, com els canvis, sorpreses.”
A la línia de 1- 2 anys hem afegit la narració
del contes dels Tres Porquets i la posterior representació del que han fet a
psico, per a què els infants es comencin a
familiaritzar amb aquesta part de la sessió.
Amb aquesta entrada, he seleccionat les etiquetes 5.1 i 5.2. Mitjançant aquest projecte de millora el fet de pensar, planificar, avaluar i dur a terme les sessions ens fa estar en constant reflexió al voltant d'elles, per tal de millorar-les i fer-les més complexes i atractives pels infants. Per altra banda, també hem hagut de justificar i contextualitzar el projecte de millorar, així com fer un anàlisi de les necessitats sentides i els objectius ha assolir amb aquest projecte.
No hay comentarios:
Publicar un comentario